De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) regelt dat inwoners die zorg nodig hebben zo lang mogelijk zelfstandig en actief mee kunnen doen in de samenleving.
De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wmo. Officieel heet deze wet Wmo 2015.
Zelfstandig blijven
Veel mensen vinden het prettig om zo lang mogelijk zelfstandig te blijven wonen. Vaak is dit mogelijk met ondersteuning of kleine hulpmiddelen in huis. Dat kan ook hulp zijn van buren, vrienden of familie. Of van een vrijwilliger.
Wanneer iemand een melding doet voor ondersteuning vanuit de Wmo, gaat de gemeente hier dan ook vanuit. Lukt het niet het probleem met behulp van de omgeving op te lossen? Dan kan de gemeente meedenken over een oplossing of eventueel ondersteuning regelen.
Ondersteuning vanuit de Wmo
Het doel van ondersteuning uit de Wmo is dat je zo zelfstandig mogelijk kan blijven wonen. En dat je kan meedoen aan de samenleving. Mogelijke ondersteuning uit de Wmo:
- huishoudelijke hulp
- woningaanpassingen
- een rolstoel of scootmobiel
- taxivervoer
- begeleiding, bijvoorbeeld dagbesteding of woonbegeleiding
- mantelzorgondersteuning
- respijtzorg, bijvoorbeeld logeeropvang
- beschermd wonen
Melding voor Wmo-ondersteuning
Heb je behoefte aan ondersteuning, dan kan je contact opnemen met het Wmo-loket. Dit heet ook wel 'melding doen'.
Als je melding doet bij het Wmo-loket van de gemeente Dijk en Waard, zal de Wmo-consulent contact met je opnemen om het probleem te bespreken. Zo mogelijk krijg je direct een antwoord op je vraag of een geschikte oplossing.
Bij moeilijke vragen, of wanneer er meer ondersteuning nodig is, komt de Wmo-consulent bij je thuis voor een gesprek. Dit is het keukentafelgesprek. Je bespreekt met de Wmo-consulent wat je problemen zijn en wat je zelf nog kan. En wat je nog kan met hulp van andere mensen. Er wordt gekeken of er een algemene voorziening is waarmee je geholpen bent. Dit is vaak een makkelijk toegankelijke oplossing waar je tijdelijk gebruik van maakt. Als het nodig is, regelt het Wmo-loket een persoonlijke oplossing vanuit de Wmo: een maatwerkvoorziening.
Meer informatie vind je in de teksten over het keukentafelgesprek.
Hulp en advies
Kom je er alleen niet helemaal uit, dan kan je altijd iemand vragen om mee te kijken. Je mag iemand meenemen naar het gesprek.
Je kan ook een cliëntondersteuner vragen. Deze hulpverlener denkt met je mee en helpt je om zaken te regelen bij de gemeente. De hulp is gratis. Meer over cliëntondersteuning.
Maatwerkvoorziening: zorg in natura of pgb
Een ‘maatwerkvoorziening’ is een langdurige oplossing die speciaal op jouw behoeftes is afgestemd. Bijvoorbeeld een scootmobiel of individuele begeleiding.
Bij een maatwerkvoorziening kan je kiezen voor:
- Zorg in natura: je krijgt zorg of ondersteuning van een zorgaanbieder waar jouw gemeente een contract mee heeft.
- Persoonsgebonden budget (pgb): een pgb is een geldbedrag waarmee je zelf hulp kunt inkopen, bij een hulpverlener die je zelf uitkiest. Er zijn wel voorwaarden aan verbonden. Uitgebreide uitleg vind je op de pagina over het pgb.
Eigen bijdrage
Het kan zijn dat je voor een voorziening uit de Wmo een eigen bijdrage moet betalen. Je betaalt de eigen bijdrage aan het Centraal Administratiekantoor (CAK). Meer informatie over de eigen bijdrage.
Wmo adviesraad
In elke gemeente is een Wmo adviesraad actief. Soms heet dit ook wel adviesraad Sociaal Domein. Je kan bij de raad terecht als je problemen hebt met de Wmo. De leden van de raad bespreken deze problemen met jouw gemeente. Meer informatie over de adviesraad in jouw gemeente.
Vragen
Heb je nog vragen? Dan kan je contact opnemen met de gemeente via het Wmo-loket.
Vragen over Wmo-ondersteuning kan je ook stellen aan de landelijke hulplijn Het Nationale Zorgnummer.
Weet je niet welk loket er verantwoordelijk is voor jouw zorg? Word je steeds doorverwezen? Neem dan contact op met het Juiste Loket.