HomeContact
Professionals

Urgentie in persoonlijke noodsituaties

Soms is er een persoonlijke noodsituatie waardoor iemand met spoed een andere woning nodig heeft. De urgentie verklaring zoals we die kennen van vroeger, bestaat nog steeds, maar wordt alleen nog afgegeven als de woonsituatie zodanig verstoord is, dat sprake is van zware geestelijke, emotionele en/of lichamelijke belasting.

Als u buiten uw schuld in een dergelijke probleemsituatie terechtgekomen bent, en u kunt uw huisvestingsprobleem niet zelf oplossen, dan komt u wellicht in aanmerking voor urgentie.

Redenen voor urgentie

U kunt als inwoner van Heerhugowaard een urgentieverklaring aanvragen als één van de volgende situaties op u van toepassing is:

  • U bent uit huis weggegaan omdat er problemen zijn in de relatie of omdat er sprake is van geweld. U woont nu in een tijdelijke opvang en wilt weer zelfstandig gaan wonen.
  • U geeft of u ontvangt (intensieve) mantelzorg en daarvoor is het nodig om dichter bij elkaar te wonen.
  • Door medische en/of sociale problemen is het voor u noodzakelijk om te verhuizen.
  • U kunt niet meer in uw huis wonen omdat het onbewoonbaar verklaard is.
  • De woning waar u nu woont is beschadigd door brand, ontploffing, overstroming of een ander ongeval, waardoor u er niet meer kunt wonen.

Urgentiewijzer

In de Urgentiewijzer vindt u meer informatie over deze specifieke situaties en de voorwaarden voor urgentie.
In alle gevallen volgt na uw aanvraag een gesprek om te kijken of u inderdaad aan de voorwaarden voldoet om de urgentieverklaring te verlenen.
Als u een urgentieverklaring heeft, gaat u hiermee voor op alle andere woningzoekenden.

Urgentie aanvragen

Urgentie aanvragen kan met een speciaal formulier, via de gemeentelijke website. Dit ingevulde formulier kunt u, mét de benodigde administratieve stukken, inleveren bij de gemeente.
Het formulier is ook verkrijgbaar bij Het Sociaalplein. Heeft u hulp nodig bij het invullen van het formulier of het verzamelen van de benodigde stukken? Dan kunt u terecht bij de welzijnswerkers van MET Heerhugowaard. Ook de medewerkers van Het Sociaalplein kunnen u op weg helpen bij het invullen van het formulier.

Schrijf u in als woningzoekende!

Om te kunnen reageren op een sociale huurwoning in de regio moet u ingeschreven staan als woningzoekende.

Komt u er niet uit? Neem contact op met Het Sociaalplein.

Contactgegevens Het Sociaalplein

  • Telefoonnummer: 14-072. Bereikbaar maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur.
  • E-mail: hetsociaalplein@heerhugowaard.nl
  • Langskomen kan van maandag tot en met vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur in het gemeentehuis op Parelhof 1 in Heerhugowaard.
  • Wilt u niet wachten en direct geholpen worden? Maak online een afspraak in de agenda van Het Sociaalplein.

Geef uw mening over deze informatie

Help ons deze website beter te maken

Heeft u opmerkingen over deze informatie? Laat dan hier uw mening achter.

Let op: in dit formulier kunt u alleen opmerkingen plaatsen over de website. Heeft u een vraag over uw persoonlijke situatie of zoekt u hulp? Neem contact op met uw gemeente.

De gegevens van dit formulier worden verstuurd naar websiteleverancier Elkander. De gemeente kan de gegevens inzien. Elkander of de gemeente kan contact met u opnemen over uw bericht, maar is hiertoe niet verplicht.

Reageert u op een pagina met organisatiegegevens, dan wordt uw bericht ook doorgestuurd naar deze organisatie.

Velden met een * zijn verplicht.

Hoe zou u de bruikbaarheid van de informatie beoordelen? *

Heeft u de informatie gevonden die u zoekt? *

Selecteer een of meer van de onderstaande opties

Mag de webbeheerder contact met u opnemen over uw beoordeling?

De webbeheerder kan alleen contact met u opnemen, als u uw gegevens invult